Nina Svensson på Överkalix konsthall

Utställningar

Överkalix konsthall

Vänskog – ett rum mellan Hc och Ncch

Öppning kl 18:00 onsdag 21 augusti: Emma Pettersson Juntti, producent och förmedlare på Kin museum för samtidskonst i Kiruna, introducerar utställningen i närvaro av konstnären och författaren Bengt Pohjanen.

Konstnären Nina Svenssons utställning Vänskog – ett rum mellan Hc och Ncch på Överkalix konsthall handlar om vänskap och utbyte av kunskap mellan experter och amatörer. Hon har inspirerats av det nätverk av vänorter som initierades efter andra världskriget för att stödja platser i andra länder och för att hålla kontinuerlig kontakt. I projektet fokuserar Nina Svensson framför allt på hur kunskap och berättelser delas mellan de människor hon möter och hur människor hjälper varandra.

På Överkalix konsthall visar hon bland annat en avgjutning av en sten vid Torne älv som figurerar i författaren Bengt Pohjanens böcker. Hon är intresserad av fenomenet med kombinationen kommunala bibliotek och konsthallar som är vanlig norr om Dalälven, och av vad som kan skapas av de böcker som biblioteken kasserar. Själv har hon använt vissa av dem för att göra pappersmassa som sedan pressats till vackra ark.

Nina Svensson (1968, Sollefteå/Timrå) är konstnär verksam i Stockholm och Torsåker. Hon arbetar även som lektor i skulptur på Konstfack i Stockholm.

Utställningen är en del av Observatoriet: konst och liv i den kritiska zonen som pågår till 15 september. Nina Svensson hade en residensvistelse i Haparanda och Överkalix 5 februari-10 mars 2024.