Fyra residensvistelser på Kin hösten 2024

1 oktober 2024—20 januari 2025

Nyheter

Efter ett pilotresidens på Kin med konstnären Bernd Krauss i februari och mars 2024 anordnade museet ytterligare två konstnärsresidens, med Nina Svensson i Överkalix och Haparanda, och Apolonija Šušteršič i Kiruna. Nu är det dags för två längre och två kortare residensvistelser under hösten då konstnärer och curatorer får möjlighet att lära känna Kiruna och Norrbotten och arbeta på plats.

Först ut är Köken Ergun i slutet av september. I samband med hans och Sasha Azanovas utställning på Kin, Den arktiska sidenvägen som pågår från 3 oktober till 12 januari, tillbringar Ergun två veckor i Kiruna. Under den perioden arbetar han bland annat med Hjalmar Lundbohmskolans estetprogram och deras så kallade konstvecka. Vernissagen äger rum torsdag 3 oktober kl 16:00–18:00. Lördag 5 oktober kl 13:00 introducerar Ergun och Azanova sitt projekt i utställningen.

Konstnären Aqui Thami tillhör ursprungsfolken Thangmi och Kiratima i Himalaya och hennes residens är en del av Britta Marakatt-Labbas retrospektiva utställning på Kin. Vistelsen, 1 september–20 december, ger henne möjlighet att träffa samiska kvinnor och kvinnor från andra minoriteter. Hon kommer att fortsätta med sitt arbete som kretsar kring feminism, urfolksberättelser och hur konsten kan stärka marginaliserade grupper. Kl 13:00 söndag 17 november föreläser Thami om sin praktik på Kin.

Lleah Smiths arbete ligger i skärningspunkten mellan pedagogik, konst och curatering. Jäsning i dess olika former har inspirerat hennes unika metod. I Kiruna kommer hon att arbeta nära Kins team kring frågor om konstförmedling. Hennes residensvistelse pågår från 19 oktober till 16 december. Hon håller i en workshop på museet kl 13:00 lördag 14 december. Smith är uppvuxen i australiensiska Cabrogal Country och är för närvarande baserad i Ngāmotu, Aotearoa.

Curator Madeleine Collie arbete har en utforskande karaktär och manifesteras ofta i form av seminarier och workshops. År 2020 grundade hon Food Art Research Network som samlar konstnärer och andra kulturarbetare från hela världen som intresserar sig för mat som politik och estetik. Med bas i Melbourne är hon särskilt intriktad på traditionella livsmedel och hur gammal kunskap kan få nytt liv idag. Under sin residensvistelse, 11–27 november, förbereder Collie ett flerårigt projekt med Kin kring konst och mat.

Köken Ergun 24 september-8 oktober

Köken Ergun, född 1976 i Istanbul, är konstnär och filmskapare med bakgrund inom scenkonsten. Hans filmer handlar ofta om grupper som folk i allmänhet inte känner till, samt vikten av ritualer inom de här grupperna. Vanligtvis tillbringar Ergun mycket tid tillsammans med dem han ska filma innan han påbörjar arbetet. Projekten präglas av en lång forskningsperiod där samarbeten med etnografer, historiker och sociologer ingår som en förlängning av hans konstnärskap. Hans arbeten har visats på Documenta 14, Paristriennalen, Jakartabiennalen (2015 och 2021), Kathmandutriennalen, Sydneybiennialen, Martin Gropius Bau, SALT, Garage Moscow, Para-Site Hong Kong, KIASMA, Casino Luxembourg och Kunsthalle Winterthur. Han har tagit emot flera priser för sina filmer vid filmfestivaler, bland annat Tiger Award för bästa kortfilm på Rotterdam Film Festival och Special Mention Prize på 2013 Berlinale. Erguns arbeten finns i offentliga samlingar på Centre George Pompidou, Greek National Museum of Contemporary Art, Stadtmuseum Berlin, Australian War Memorial och Kadist Foundation.

Aqui Thami 1 september-20 december

Konstnären Aqui Thami tillhör ursprungsfolken Thangmi och Kiratima i Himalaya. För närvarande är hon baserad i Maastricht. Hon blandar konst och aktivism i sitt arbete som är grundat i gör-det-själv-kulturen och traditionella cermonier. Att skapa utrymme för, och dialog med, urfolk är hjärtat i hennes praktik. Som grundare av Sister Library, Sister Radio och Sister Press lyfter hon både feministiska berättelser och urfolkhistorier. Hennes slagkraftiga ceremoniella arbeten, bland andra “töng” och “Breathing with My Baje”, är exempel på hur konsten kan fungera helande, skapa motståndskraft och stärka marginaliserade grupper. Genom Dharavi Art Room och Bombay Underground vill hon främja samarbete och formulera berättelser som utmanar, inspirerar och ger ringar på vattnet.

Lleah Smith 19 oktober-16 december

Lleah Smith är född i australiensiska Cabrogal Country, för närvarande bor hon i Ngāmotu, Aotearoa. Hon arbetar i skärningspunkten mellan pedagogik, konst och curatering och är verksam i Asien och Stillahavsområdet. Smiths doktorandforskning vid Monash University och University of Illinois syftar till att positionera jäsning som “lärare”, spekulativ metafor och vägledande kraft för förändring. Bland de många projekt hon arbetat med finns Radical Care Kit, Sydney Children’s Hospital (2023-2024), The Waterhouse, 23rd Biennale of Sydney, rīvus (2021-2022) och Kaldor Studio, Kaldor Public Art Projects x Art Gallery of NSW (2019). do it (homework) Kaldor Public Art Projects (2018) Hennes projekt inom social praktik inkluderar Hidden Lessons, Powerhouse (2021-2022) och FUTURE SCHOOL, Cementa 22 (2022). I september 2024 tillträdde hon en ny tjänst som Cultural Experiences, Public Programs and Learning vid Govett Brewster/Len Lye Center och Puke Ariki i Ngāmotu, Aotearoa. Tidigare var hon Curator, Programs and Learning vid biennalen i Sydney och hon är medlem i Arts. Creativity. Education Research Group, Monash University.

Madeleine Collie 11-27 november

Madeleine Collies curatoriska arbete har en utforskande karaktär och manifesteras ofta i form av seminarier och workshops, ibland även som utställningar. På sistone har hon studerat hur sociala sammanhang kan uppstå i förhållande till växter, som motstånd mot storskalig odling av typen plantager. År 2020 grundade hon Food Art Research Network med stöd från Arts Council England, ett nätverk som samlar konstnärer och andra kulturarbetare från hela världen som intresserar sig för mat som politik och estetik. Hon fortsätter att bygga upp nätverk som plattformar för att stödja projekt där konstnärer spårar samband mellan ekosystemets förändringar och bredare sociala, historiska och politiska krafter. Med bas i Melbourne och Folkstone är hon särskilt intriktad på traditionella livsmedel och hur gammal kunskap kan få nytt liv idag. Under sin residensvistelse, 11-27 november, förbereder Collie ett flerårigt projekt med Kin kring konst och mat.

Bild: Aqui Thami, Boju, stillbild ur Ceremony for the Shrine in Basel, 2024.