Katarina Spik Skum och Kin museum för samtidskonst hos Tjállegoahte författarcentrum Sápmi på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg

24 september—27 september 2024

Utställningar

Bok- och biblioteksmässan i Göteborg

Sittsäckar av renskinn, bomullstyger med samiska mönster, träbord där grenarnas ursprungliga form har bevarats och rákkas, myggtält av tunt tyg – det här samiska alternativet till heminredning möter besökaren i Sápmis monter på årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg. Det är skapat av duojár, sameslöjdaren, och konstnären Katarina Spik Skum. Stolar och stora bord har lånats in från Röhsska museet knappt två kilometer från mässan, i linje med samisk tradition att återanvända material och att samarbeta. Tillsammans skapar de olika delarna en välkomnande miljö där det finns gott om plats att slå sig ner och samtala i det som är den hittills största kultursatsningen utanför Sápmi.

När Sápmi som ett av årets teman på mässan presenteras är det Tjállegoahte Författarcentrum Sápmi i Jokkmokk som ansvarar för montern. De har välkomnat en lång rad samiska förlag, organisationer och institutioner att bidra till de fyra dagarnas program. Kin museum för samtidskonst i Giron/Kiruna tillhör de inbjudna och museet har i sin tur bjudit in Katarina Spik Skum att utforma rummet. Efter mässan flyttas hennes verk till Giron och blir en aktiv del av Kins samling där – verken kommer bland annat att användas i museets Konstverkstad.

Med enorm hantverksskicklighet och materialkänsla skapar Spik Skum verk att leva med, ofta i samarbete med andra duojárat, sameslöjdare, och konstnärer. När hon lyfter duodji, sameslöjd, till nya platser flätar hon samman konst och hantverk med rötter i det lulesamiska området. Hon hämtar inspiration från livet i kåtan med mammans familj under barndomens somrar och låter samtidigt nutidens material och former sippra in. Hon är baserad i Jåhkåmåhkke/Jokkmokk och har en masterexamen i duodji från Sámi allaskuvla i Guovdageaidnu/Kautokeino. Sedan början av 2010-talet har hon deltagit i en rad utställningar i bland annat Jåhkåmåhkke, Árjepluovve/Arjeplog, Julevu/Luleå, Kárášjohka/Karasjok, Bådåddjo//Bodö, Stockholm och Toronto. Hennes verk ingår i ett flertal offentliga konstsamlingar.

I samarbete med arkitekten och konstnären Joar Nango och hans projekt Girjegumpi, ett mobilt och ständigt föränderligt bibliotek om samisk arkitektur och kultur, deltog Katarina Spik Skum 2023 i arkitekturbiennalen i Venedig. Hon har även varit på Sápmi Salasta – urfolksresidens i Lusspie/Storuman. Bland hennes utmärkelser finns Sámi Duodjis arbetsstipendium till minne av Asa Kitok och Ganneviksstipendiet inom formområdet.

Kl 14:30-14:50 torsdag 26 september samtalar Katarina Spik Skum med Maria Lind, chef för Kin museum för samtidskonst, om sitt konstnärskap. I Tjallegoáhtes monter.

Under följande tider introducerar hon utställningen: kl 19:00 torsdag 26 september, kl 12:00 och 17:00 fredag 27 september, kl 12:00.