Framtid Sápmi 2: Drömmen om den gröna industrin, del 2.

21 november 2024, 18:00

Föreläsningar och samtal

Stadshuset Kristallen, plan 5 samt Hägerstensåsens medborgar hus

Drömmen om den gröna industrin, del 2. Föreläsning av Arne Müller, frilansjournalist och författare, Umeå. Respondent: Linda Wårell, biträdande professor i nationalekonomi, Luleå tekniska universitet.

OBS: Föreläsningen kan följas dels på plats på Kin museum för samtidskonst, Stadshuset Kristallen, plan 5 och dels direktsänt på Hägerstensåsens medborgarhus, Riksdalervägen 2, 129 32 Hägersten. Ingen föranmälan krävs.

Markanvändning, råvaruutag och klimatförändingarnas effekt på rennäringen i Sápmi är centrala teman i konstnärens Britta Marakatt-Labbas motivvärld. Föreläsningsserien Framtid Sápmi är en del av I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar på Kin museum för samtidskonst. Föreläsningsserien görs i samarbete med ABF.

Om dagens samtal

De nya industrierna i norra Sverige har en gemensam nämnare, de ska bidra till en grön omställning som kraftigt minskar koldioxidutsläppen. Omställningen från fossila bränslen till förnybara bränslen är nödvändig och brådskar, men det finns komplikationer med det vägval vi ser i norr. Det kommer att krävas enorma mängder el och metaller. Vindkraftparker, högspänningsledningar och nya gruvor kommer att ta mycket mark i anspråk. Då skärps markkonflikterna, särskilt den redan idag hårt trängda renskötseln. Är det ens möjligt att få fram tillräckligt mycket el och metaller? Ger de nya industrierna så stora utsläppsminskningar? Finns det vägval som minskar behoven av el och ändliga naturtillgångar?

Arne Müller är journalist och författare bosatt i Umeå. Han har bland annat jobbat som redaktör för SVTs lokala nyheter i Västerbotten. 2013 debuterade han med boken "Smutsiga miljarder - den svenska gruvboomens baksida", som granskade miljöproblemen inom den svenska gruvbranschen. Sedan dess har Müller skrivit ytterligare sex böcker. Den senaste boken "Norrsken - drömmen om den gröna industrin" synar de stora industrisatsningarna med anknytning till den gröna omställningen som planeras i norra Sverige.

2017 valde han att säga upp sig från arbetet vid SVT för att helt kunna ägna sig åt de frågor han tycker särskilt angelägna - klimatomställningen, naturresurser och regionala klyftor.

Linda Wårell är biträdande professor i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet. Wårells forskning och publikationer har främst fokuserat på konkurrens- och samhällsekonomiska effekter inom området för naturresurser, energi och miljöekonomi. När det gäller naturresurser har Wårell varit involverad i flera forskningsprojekt som analyserat utvecklingen på internationella mineral- och metallmarknader, samt samhällsekonomiska effekter av gruvdrift och markanvändningskonflikter kopplade till gruvor. Ett exempel är hennes deltagande i ett EU-projekt (Minatura) som undersökte den ökade konkurrensen om markanvändning i Europa, med fokus att hitta möjliga lösningar för avvägningen mellan olika markanvändningsintressen. Wårell har också forskat om energimarknader med fokus på omställningen till ett mer hållbart energisystem. Hon har exempelvis studerat fjärrvärmens roll i det svenska energisystemet, hur biomassa kan användas i framtidens energisystem och hushållens val av gröna alternativ inom transporter. För närvarande deltar Wårell även i ett forskningsprojekt som analyserar potentialen i hamnar och omgivande områden, samt olika aktörer, för att skala upp användningen av vätgas och andra vätgasbaserade lösningar. Sammanfattningsvis, är hennes forskning väl förankrad i de samhällsekonomiska effekterna av den industriutveckling och gröna omställning som för närvarande sker i norra Sverige.