Vad gör samtidskonsten?—Öppen föreläsning med Maria Lind, chef för Kin

Fredag 23 augusti kl 10:00

Vad gör samtidskonsten?
Med Maria Lind, chef Kin museum för samtidskonst

Länk till föreläsningen finns här.

Ett ensamt guldörhänge på en mässingsstång fäst mellan två väggar i ett hörn. En tre meter hög raket av ljusblått och rosa mohairgarn som hänger från taket. Och så människor som reciterar Don Quixote, Idioten och andra kända romaner i en skogsdunge mellan bostadshusen i Stockholmsförorten Tensta. Ögonblicksbilder från tre samtida konstverk av Tanya Perez-Cordova, Bella Rune och Dominique Gonzalez Foerster som givit mig nya perspektiv på konsten och tillvaron runt omkring oss. I föreläsningen diskuteras vad samtidskonsten gör snarare än vad den är.

Första öppna föreläsningen i kursen Samtidskonstens frågor på Sunderby folkhögskola under ledning av konstvetare Judith Schwarzbart och konstnär Bernd Krauss. Kursen är ett samarbete med Kin museum för samtidskonst i Kiruna.

Se hela programmet och de öppna föreläsningarna här.

Bild: Bella Rune