Framtid Sápmi 3: Hur påverkas renskötseln av vindkraftutbyggnaden?

12 december 2024, 18:00

Föreläsningar och samtal

Stadshuset Kristallen, plan 5 samt Hägerstensåsens medborgarhus

Hur påverkas renskötseln av vindkraftutbyggnaden?
Föreläsning av Per Sandström, docent i skogshushållning vid Sveriges lantbruksuniversitet. Respondent: medlem i Váhtjer/ Jiellevárre/Gällivare sameby.

OBS: Föreläsningen kan följas dels på plats på Kin museum för samtidskonst, Stadshuset Kristallen, plan 5 och dels direktsänt på Hägerstensåsens medborgarhus, Riksdalervägen 2, 129 32 Hägersten. Ingen föranmälan krävs.

Markanvändning, råvaruutag och klimatförändingarnas effekt på rennäringen i Sápmi är centrala teman i konstnärens Britta Marakatt-Labbas motivvärld. Föreläsningsserien Framtid Sápmi är en del av I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar på Kin museum för samtidskonst. Föreläsningsserien görs i samarbete med ABF.

Om dagens samtal

En färsk forskningsöversikt visar vilken inverkan vindkraften har på renarna. I Malå sameby, där flera vindkraftparker har byggts och ytterligare några planeras, påvisar forskarna hur renarnas rörelsemönster har förändrats sedan vindkraftparker byggts. Likaså Váhtjer/Jiellevárre sameby påverkas när flera stora vindkraftparker planeras inom samebyns område. I en artikel på DN-debatt har flera forskare sammanfattat slutsatserna; det finns en tydlig motsättning mellan den planerade stora utbyggnaden av landbaserad vindkraft i norra Sverige å ena sidan och renskötseln å den andra. ”Ska vindkraften byggas ut måste samerna köras över”—DN.se

Per Sandström är docent i Skogshushållning på Sveriges Lantbruksuniversite i Ubmeje/Umeå. Under de senaste 25 åren har han arbetat fokuserat på påverkan av all annan markanvändning på renen, renskötseln och den samiska kulturen. Genomgående har allt arbete genomsyrats av ett nära samarbete med samebyar, där samproduktion av kunskap varit det rådande arbetssättet. Han har sedan 2009 arbetat med en serie av projekt som specifikt berör effekterna av vindkraftsetableringar på renskötseln.

Arne Müller är journalist och författare bosatt i Umeå. Han har bland annat jobbat som redaktör för SVTs lokala nyheter i Västerbotten. 2013 debuterade han med boken "Smutsiga miljarder - den svenska gruvboomens baksida", som granskade miljöproblemen inom den svenska gruvbranschen. Sedan dess har Müller skrivit ytterligare sex böcker. Den senaste boken "Norrsken - drömmen om den gröna industrin" synar de stora industrisatsningarna med anknytning till den gröna omställningen som planeras i norra Sverige.

2017 valde han att säga upp sig från arbetet vid SVT för att helt kunna ägna sig åt de frågor han tycker särskilt angelägna - klimatomställningen, naturresurser och regionala klyftor.