Deltagarbaserat seminarium med Lleah Smith

14 december 2024, 12:00

Työpajoja ja kursia

På engelska

Vad innebär det att utsätta pedagogik, konst och curatoriella relationer för ”jäsning”?

Seminariet bygger på Lleah Smiths residensvistelse på Kin museum för samtidskonst i Kiruna som pågått under perioden oktober-december 2024, samt hennes erfarenhet av att lära med, och bland, material, varelser och kroppar ovanför polcirkeln. Seminariet handlar om hur vi kan låta pedagogik, konst och curatoriella relationer ”jäsa”, samt hur man kan tänja på gränser så att kunskap formas dynamiskt genom ett livligt samspel mellan idéer och kroppar.

Deltagarna kommer att engageras i dialogiska processer som är långsamma, specifika för platsen, samarbetsbaserade och porösa. Själva ”jäsningsprocessen” blir läraren, en förändringsagent som uppmanar till möten där teori ”bubblar” ihop med praktik.

Lleah Smith är född i australiensiska Cabrogal Country, för närvarande bor hon i Ngāmotu, Aotearoa. Hon arbetar i skärningspunkten mellan pedagogik, konst och curatering och är verksam i Asien och Stillahavsområdet. Smiths doktorandforskning vid Monash University och University of Illinois syftar till att positionera jäsning som “lärare”. Bland de många projekt hon arbetat med finns Radical Care Kit, Sydney Children’s Hospital (2023-2024), The Waterhouse, 23rd Biennale of Sydney, rīvus (2021-2022). Hennes projekt inom social praktik inkluderar Hidden Lessons, Powerhouse (2021-2022) och FUTURE SCHOOL, Cementa 22 (2022). I september 2024 tillträdde hon en ny tjänst som Cultural Experiences, Public Programs and Learning vid Govett Brewster/Len Lye Center och Puke Ariki i Ngāmotu, Aotearoa.

Bilder:
Lleah Smith and Fiona Young (Hayball), School of Water for 23rd Biennale of Sydney, rïvus (2022). Photo: Four minutes to Midnight.
Lleah Smith, Fermentology as a methodology (2024)