Borg Mesch–En fotograf i Sápmi under den koloniala perioden
Uutisia
Med bidrag från konstnärerna och fotograferna Geir Tore Holm, Hans-Olof Utsi, Mikhail Tolmachev och Norrakollektivet samt Niclas Östlind, professor i fotografi.
Kin tar i ett flerårigt projekt avstamp i fotografen Borg Meschs (1869–1956) liv och gärning. Mesch tillbringade största delen av sitt yrkesliv i och runt Kiruna där han bland annat dokumenterade gruvsamhällets första årtionden, bygget av järnvägen till Atlantkusten, det storslagna landskapet och den samiska ursprungsbefolkningen. Som den bereste och äventyrlige entreprenör han kom att bli, med flertalet anställda i sina olika fotoateljéer, blev han en av sin tids rikskändisar. Likaså var han djupt involverad i den tidens koloniala projekt i norr. Borg Mesch–En fotograf i Sápmi under den koloniala perioden behandlar hur fotografiska arkiv som detta fortfarande påverkar och formar samtida förståelser av identitet, markrättigheter och kulturarv i Sápmi.
Sex konstnärer och fotografer samt en professor i fotografi har bjudits in för att fördjupa sig i Meschs produktion, i syfte att skapa nya verk inom sina respektive fält. Det är Geir Tore Holm, Hans-Olof Utsi, Mikhail Tolmachev och Norrakollektivet, samt Niclas Östlind. Det fleråriga projektet genomförs i samarbete med Kiruna kommuns kulturförvaltning som har en omfattande samling av Meschs fotografier.
Geir Tore Holm (född 1966 i Romsa/Tromsø) växte upp i den samiska byn Olmmáivággi/Manndalen. Tillsammans med sin partner Søssa Jørgensen bor och verkar han på gården Øvre Ringstad i Skiptvet, Østfold, nära Oslo. Holm gick ut Konstakademien i Trondheim 1995. Han är en av grundarna till det sociala konstprojektet Sørfinnset skole/the nord land i Gildeskål (2003) och ingår i det kollektiv som driver projektet.
Hans-Olof Utsi (född 1968) är fotograf med bas i Kiruna. Utsi växte upp i byn Närvä/Nearvá/Mertajärvi nära Karesuando där hans familj drev en liten bondgård. Sin fotografiutbildning fick han på Öytun FHS i Alta. Idag arbetar han som filmare och fotograf och växlar gärna mellan dokumentärfotografi, kortfilm och dokumentärfilm. Sin utkomst får han som kommersiell fotograf.
Konstnären och forskaren Mikhail Tolmachev föddes 1983 i Moskva och är numer bosatt i Leipzig. Hans tvärdisciplinära arbete fokuserar på förhållandet mellan minne, fotografi och historia. Genom installation, videoessä och trycksaker kombinerar han konstnärliga och teoretiska metoder för att fördjupa sig i frågor om historieberättandets skörhet och hur minne konstrueras. I ett pågående arbete, inom ramen för programmet PhD-in-Practice på Bauhaus-Universität i Weimar, fördjupar sig Tolmachev i ett fragmenterat fotoarkiv från ett av Sovjetunionens första arbetsläger.
Under namet Norrakollektivet intresserar sig Anja Öhrn, Fanny Carinasdotter och Tomas Örn för effekterna av ett stort dagbrott i norra Sverige, nämligen Aitik-gruvan utanför Gällivare. Tillsammans har de studerat konsekvenserna av råvaruuttagen och initiativ med syfte att rädda det skadade ekosystemet. De bygger relationer med, och skapar förståelse för, landskapet, byarna och de spår som gruvindustrin lämnar efter sig. Norrakollektivet har funnits sedan 2016 med bas i Umeå och Luleå.
Niclas Östlind (född 1966) är professor i fotografi vid HDK‑Valand vid Göteborgs universitet och har en doktorsexamen i fotografi. Han är även curator och författare med särskild inriktning mot fotografi, samtidskonst och historiografi. Östlinds forskning är curatoriskt orienterad och omfattar ett flertal tvärvetenskapliga projekt. Hans avhandling Performing History (2014)
undersöker professionaliseringen av fotografi i Sverige från 1970 till 2014 genom utställningar, intervjuer och kultur-sociologiska metoder.
Borg Mesch–En fotograf i Sápmi under den koloniala perioden ingår i Kins fleråriga tematiska tråd Den kritiska zonen.
Huvudbild: Geir Tore Holm, Fra performance, åpning av Ä´vv Saami Mu´zei, 2010.
Bild 2: Hans-Olof Utsi
Bild 3: Mikhail Tolmachev, talking stone, audio visual installation 2020.
Bild 4: Anja Öhrn, Fanny Carinasdotter och Tomas Örn, En plats försvinnande (2020)