Lärare—Nu är höstens skolprogram här!

För skolor

Kontakta våra förmedlare

Emma Pettersson Juntti
Tel: +46 (0) 73-028 34 57

Märta Öringe
Tel: +46 (0) 73 505 85 43

Adress: Stadshustorget 1, 98130 Kiruna
www.Kinmuseum.se
Fasta dialogbaserade workshops

Till varje utställning designar vi en dialogbaserad workshop anpassad för olika årskurser. I en blandning av samtal om enskilda konstverk och små kreativa övningar närmar vi oss tillsammans konstverken och utställningens teman, diskuterar konstnärernas syn på världen och provar deras tekniker i museets verkstad. Workshoparna är gratis.

Workshoptema höstterminen 24/25

Under perioden 23 oktober 2024 till 16 mars 2025 kommer utställningen I stjärnornas fotspår: Britta Marakatt-Labbas broderade världar att visas på Kin. I samband med utställningen erbjuds en workshop där berättande, broderi och collage står i centrum. Genom Marakatt-Labbas broderade världar får eleverna genom kreativt skapande undersöka personliga historier och berättelser tillsammans med Kins förmedlare. Läs mer om utställningen här.

Skräddarsydda workshops

Vi erbjuder skräddarsydda workshops anpassade speciellt för aktuell undervisning, till exempel inom ämnena svenska, engelska, historia, SO och NO. Workshoparna är gratis. Kontakta våra förmedlare för mer information.
Konstverkstan som lärandemiljö

Är det läge för en annan dynamik i den klassiska undervisningsveckan? Vi erbjuder vår Konstverkstad på våning 0,5 som en extern lärandemiljö för skolor att ha sin undervisning i på egen hand. Konstverkstan kan bokas i förväg och är gratis. Konstmaterial ingår inte.

I Kiruna under en dag

Klasser som kommer till Kirunas nya centrum med buss för att exempelvis gå på en teater- eller dansföreställning är välkomna att besöka Kin och möta våra utställningar och förmedlare. Det går bra att äta medhavd matsäck i Konstverkstan och vi kan skräddarsy kortare eller längre program i samband med det. Man kan även vänta på bussen i Konstverkstan!

Kolloverksamhet

Konstkollo på höstlovet

29 oktober —1 november
Kl 11:00 — 15:00
Konstverkstan plan 0,5

Under fyra dagar på höstlovet håller den samiska konstnären Inga-Wiktoria Påve kollo i teckning i Kins Konstverkstad, som en del av utställningen I stjärnornas fotspår – Britta Marakatt-Labbas broderade världar. Under kollot får deltagarna lära sig att teckna det vi har omkring oss i vardagen, och hur man kan få handen att imitera det ögat ser undersöks tillsammans med konstnären. Skissboken är ett viktigt verktyg som deltagarna tillsammans kommer utforska. Passar alla åldrar, inga förkunskaper behövs. Kollot är gratis, Kin bjuder på kaffe, te, saft och frukt.

Inga-Wiktoria Påve är bildkonstnär och designer baserad i Giron/Kiruna-området. Hon växte upp i en traditionell renskötande sameby och det är från det arvet hon hämtar sin inspiration. Påve har dubbla examina, dels som lärare i sitt hemspråk nordsamiska och dels bildlärarutbildningen vid Umeå Universitet. Hon har även studerat traditionellt samiskt hantverk på Samernas utbildningscentrum i Jokkmokk.

Konstkollo på jullovet

2—5 januari
Mer information kommer. Håll utkik på vår hemsida och sociala medier.

Bild: Konstnären Aleksandra Ravskaja vid sitt verk Flyglarm, 2023