Kvinnokamp, brasiliansk urfolkskonst och Prins Eugen på programmet 2025
1 januari—31 december 2025
Nyheter
Fogelstads medborgarskolan för kvinnor inspirerar samtidskonstnärer, en ny samlingspresentation med den samiska konstnären Katarina Spik Skum samt en installation av urfolkskonstnären Glicéria Tupinambá från Amazonas. Det är ett litet axplock av allt som händer kommande konstår. Året inleds med ännu en konstfest och avrundas med Picasso.
Konstfesten 13–16 februari upprepas i ny tappning. Under fyra dagar firas konsten med vernissage, performance, samtal och föreläsningar av konstnärer, curatorer, skribenter och andra kulturarbetare från när och fjärran. Utställningarna Glicéria Tupinambás resande mantel och Livssrum – en installation av Katarina Spik Skum öppnar i konstnärernas närvaro och d harding gör en performance. Övriga deltagare är bland andra eeefff, Mats Wikström, Norra kollektivet, Mikhail Tolmachev, Britta Marakatt-Labba, Niclas Östlind, Bernd Krauss, Benjamin Seroussi, Salman Nawati, Amol Patil, Lena Ylipää och Geir Tore Holm.
I samband med konstfesten och dess program öppnas två nya utställningar: Livsrum – en installation av Katarina Spik Skum i Konstverkstan samt Den resande manteln.
Utställningsprogram Kin museum för samtidskonst 2025
Livsrum – en installation av Katarina Spik Skum. Samlingspresentation 4.
13 februari-31 december 2025
Sittsäckar av renskinn, bomullstyger med samiska mönster, träbord där grenarnas ursprungliga form har bevarats och rákkas, myggtält av tunt tyg – det här samiska alternativet till heminredning är skapat av duojár, sameslöjdaren, och konstnären Katarina Spik Skum. Med enorm hantverksskicklighet och materialkänsla skapar Spik Skum verk att leva med, ofta i samarbete med andra duojárat, sameslöjdare, och konstnärer. När hon lyfter duodji, sameslöjd, till nya platser flätar hon samman konst och hantverk med rötter i det lulesamiska området. Hon hämtar inspiration från livet i kåtan med mammans familj under barndomens somrar och låter samtidigt nutidens material och former sippra in. Hon är baserad i Jåhkåmåhkke/Jokkmokk. I samarbete med Tjallegoáhte Författarcentrum Sápmi och Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.
Den resande manteln
13 februari-11 maj 2024
En mantel gjord av fågelfjädrar står i centrum för utställningen Glicéria Tupinambás resande mantel. Konstnären och aktivisten Glicéria Tupinambá har dykt ner i historien kring de mantlar som hennes folk, tupinambá i brasilianska Bahia, har skapat sedan urminnes tider. Det finns elva kända historiska mantlar idag och alla tillhör olika museer i Europa – inte en enda finns i ursprungslandet. Tillsammans med fränder har Glicéria Tupinambá därför skapat nya mantlar på gammalt vis, med en väv av bomullsfiber och palmblad doppad i honung och klädd med fjädrar. De nya mantlarna har blivit viktiga redskap för att återta historien och traditionerna. Utställningen innehåller utöver manteln även video och konstnärens ”detektivkartor” med spår från mantlarnas många resor och hennes egna visioner om dem. I samarbete med Casa do Povo, São Paulo.
Komtemåtta: en banbrytande frizon för kvinnor
10 april-31 augusti 2025
De samtida konstnärerna Olivia Plender, Åsa Elzén, Åsa Sonjasdotter och Petra Bauer har inspirerats av den banbrytande Fogelstad kvinnliga medborgarskola som pågick 1925-1954 på godset Fogelstad utanför Katrineholm. Det var ett självorganiserat och världsunikt utbildningsexperimentet av kvinnor och för kvinnor från samhällets alla hörn där kvinnor övade i medborgarskap. Flera av dem som initierade skolan hade varit aktiva i rösträttskampen, två av dem ingick även i den grupp av fem kvinnor som valdes in i riksdagen 1921, Elisabeth Tamm och Kerstin Hesselgren. Utöver de samtida konstverken omfattar utställningen även arkivmaterial från skolan, däribland fotografi, film och andra dokument samt böcker av och om skolans grundare och deltagare. Konstnären Siri Derkert var en flitig kursdeltagare och ett urval av hennes teckningar och skulpturer därifrån visas. De samiska aktivisterna Elsa Laula Renberg och Karin Stenberg var verksamma vid samma tid och lyfts fram i verk av Anders Sunna och Susanne Ewerlöf. I samarbete med Norrbottens Museum uppmärksammas kvinnor från regionen som deltog i kurser på Fogelstad. Grafisk form av Maryam Fanni. I samarbete med Kvinnsam, Göteborgs universitetsbibliotek, Norrbottens Museum och Liljevalchs konsthall. Plan 2.
Landskapet, ljuset, blicken – Matts Leiderstam och Prins Eugens altarmålning i Kiruna kyrka
5 juni-14 september 2025
Vad händer med Prins Eugens berömda altarmålning i Kiruna kyrka när den sexhundra ton tunga kyrkan sommaren 2025 flyttas i ett stycke till nya Kiruna? Planen är att den får sitta kvar på sin plats och göra den fem km långa resan tillsammans med Gustaf Wickmans kyrka från 1912. Den ovanliga tavlan saknar både kors och människor – i stället är det en ljusomstrålad lövträdsdunge på ett fält som står i centrum, ett landskap fjärran från det som då omgav Kiruna och som omger det än idag. Men frågan är om det är framtidens Kirunalandskap som prinsen skildrade, ett landskap påverkat av klimatförändringarna? Konstnären Matts Leiderstam har fördjupat sig i målningens tillkomsthistoria, särskilt den äldre målarens skisser, och fortsätter på så vis sitt eget intresse för landskapsmåleri och betraktarens blick på det. Ett antal nya målningar och andra verk ingår i utställningen. I samarbete med Prins Eugens Waldemarsudde där utställningen visas hösten 2024.
Kvinnor i norr: Kajsa Zetterquist i fokus
11 september 2025-4 januari 2026
Den 88-åriga Kajsa Zetterquists liv och gärning som konstnär och aktivist på Saltfjället väster om Arjeplog skildras genom hennes eget informella måleri och ett videoporträtt av Ingela Johansson. Efter sin tid som elev till Ragnar Sandberg och Lennart Rodhe på Konstakademien på 1950-talet flyttade Zetterqvist till sin man konstnären Per Adde i väglöst land på den norska sidan av Sapmi. Där byggde de sina ateljéer och skapade en unik tillvaro präglad av konst och samhällsengagemang, inte minst tillsammans med samiska aktivister i samband med utbyggnaden av Altaälven. År 2013 invigdes Adde Zetterqvist kunstgalleri i Storjord där deras verk visas permanent. Konstnären Ilmira Bolotjan och curatorn Olga Sjirokostup placerar Zetterquists konstnärskap i olika sammanhang genom en arkivpresentation. I samarbete med Nordnorsk kunstnersenter.
Dora Garcia möter Pablo Picasso
25 september 2025-25 januari 2026
Sextio år efter den hyllade Picassoutställningen på Kiruna stadshus lånar Kin in några av de verk som då visades av Moderna museet. Konstnären Dora Garcia, från Madrid, gör ett nytt verk i dialog med Picasso.
Fram till den 16 mars pågår I stjärnornas fotspår – Britta Marakatt-Labbas broderade världar. Utställningen inkluderar närmare åttio verk från fem decennier med bland annat det tjugofyra meter långa verket Historjá (2004-2007).
Samlingspresentation, plan 4
Verk av Lena Stenberg, Hans Ragnar Mathiesen, Karin Keisu and Josse Thuresson, Olof Marsja, Geir Tore Holm och Sössa Jörgensen, Behzad Khosravi Noori och Staffan Westerberg.
I region Norrbotten
1 januari-31 december 2025
Tre vandringsutställningar arrangeras; En ask i en ask i en ask–Tankar och konst av Staffan Westerberg, curerad av Andjeas Ejiksson, Man får göra som man vill: Marie-Louise Ekmans konst under femtio år och Färd genom gryningen–Britta Marakatt-Labbas grafik.
Augusti 2024-maj 2025
Samtidskonstens frågor. Kin gör en kurs i samtidskonst på 50% på Sunderbyns folkhögskola ämnad för ca 20 deltagare. Ansvariga för Samtidskonstens frågor är Judith Schwarzbart, curator, kritiker, pedagog och tillika biträdande chef på Kin, och Bernd Krauss, konstnär och lärare på Piet Zwart Institute i Rotterdam. Syftet med kursen är att introducera deltagarna till några av de centrala frågorna inom samtidskonsten, däribland ”handens arbete”, ”konstnärlig forskning”, ”kontextens roll”, ”det performativa”, ”konst och aktivism”, ”konst och teori” och ”konst och praksis”. Utifrån Kins program lyfts frågorna i form av föreläsningar, samtal och seminarier där deltagarna tillsammans läser relevanta texter och betraktar aktuella konstverk. Konstnärer som ställer ut på, och på andra sätt arbetar med, Kin bidrar också till kursen. Delar av kursen är på engelska.
Undervisningen äger rum fysiskt på Sunderby folkhögskola och på Kin museum för samtidskonst i Kiruna ett veckoslut i månaden, torsdag-söndag. Fredag hålls en öppen föreläsning som kan upplevas både online och offline. Övrig tid består primärt av fysisk undervisning och växlar mellan seminarieform, presentation och workshop. Serien med öppna föreläsningar är ett samarbete med Happis Arts & Crafts på Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda.
Bild 1: Fjädermantel av Gliceriá Tupinamba. Foto: Perola Dutra.
Bild 2: Åsa Elzén.