Konstnären Lena Ylipää berättar – visningar och samtal i sommar

14 Jun—31 Aug 2024

I sommarens utställning har museet låtit konstnären Lena Ylipää titta på Kiruna-konstnären Aili Kangas (1924 – 2000). Lena Ylipää bosatt i Lainio, i östra delen av Kiruna kommun och flyttade tillbaka till Norrbotten efter avslutad utbildning på Konstfack 1996. Seda dess har hon varit verksam i regionen. Vardagen i skog och stuga i norra Tornedalen, kvinnorna i hennes närhet och de olika årstidernas sysslor är det som står i fokus för hennes teckningar, objekt och installationer.

Lena Ylipää intresserar sig för hur samhället fungerar, för de omvandlings- och utvecklingsprocesser som pågår i norr. Hon har arbetat länge som konstkonsulent hos Region Norrbotten och har också ett tidigare engagemang i olika branschorganisationer. Tillsammans med kollegorna i konstnärsgruppen Koncentrat har hon medverkat i olika projekt, nu senast i projektet Skyddad natur.

Under sommaren ges chansen vid flera tillfällen att lära känna Lena Ylipää och hennes
konst.

Fredag 14 juni kl 12:30: Lunchvisning med Lena Ylipää och samtal med Anca Rujoiu, curator på Bildmuseet i Umeå. På engelska.

Självpresentation Anca Rujoiu
Anca Rujoiu (född 1984 i Bukarest) har mer än femton åres erfarenhet av att arbeta som curator och redaktör i både västra och östra Europa samt i Asia-Pacific-regionen. Sedan mars 2024 är hon curator på Bildmuseet i Umeå. Hon var nyligen del av det curatorsteam för den andra upplagan av Diriyah Contemporary Art Biennale. Rujoiu är en av grundarna av NTU Centre for Contemporary Art Singapore (2013–18), först som utställningscurator och sedan som chef för publikationsavdelningen. År 2019 var hon med-curator för den tredje utgåvan av Art Encounters Biennial i Timișoara. Hon var medlem i det curatoriska initiativet FormContent (2011–13) i London, där hon var med och startade det nomadiska programmet It’s Moving from I to It. Bland hennes senare curatoriska projekt finns Inventory of the Week (2023), på National Center for Dance Bucharest, och Solidarity is a Verb (2022), på Akademie Schloss Solitude, Stuttgart. Rujoiu är doktorand på Monash University, Melbourne, hennes forskning har fokus på hur isntitutioner slapas, självorganisering och alternativ historieskrivning.

Kirunafestivalen 27–29 juni:

Torsdag 27 juni kl 17:00: Lena Ylipää visar utställningen
Fredag 28 juni kl 12:30: Lena Ylipää och Paulina Sokolow, Kins kommunikatör, samtalar i utställningen.
Lördag 29 juni kl 13:00: Lena Ylipää visar utställningen

Onsdag 17 juli kl 15:00-16:30 Samtal med Lena Ylipää och Judith Schwarzbart, biträdande chef på Kin

På Hembygdsgården, Marttigården, i Lainio. Som en del av Hembygdsdagarna och Kulturveckan. I samarbete med Lainio hembygdsgille.

Berättelser om kvinnor i norr – ett samtal med Lena Ylipää och Judith Schwarzbart

Kvinnors historia och vardagsliv i norr är fortfarande förbisedda. Ändå finns historierna och det dagliga livet inbäddade i otaliga föremål, bilder och dokument och väntar där på att uppmärksammas och berättas på nytt. Samtalet tar avstamp i föremålen på Marttigården samt I konstverk av konstnärerna Aili Kangas (1924–2000) och Lena Ylipää. De delar både anknytningen till Norrbotten och fokus på sfärer där kvinnor varit och är verksamma. Besökarna bjuds in att dela med sig av såväl egna historier som medtagna föremål. Vilka historier finns i din byrålåda, i gamla recept, anteckningsböcker och köksredskap. Caféet håller öppet under evenemanget.

Lördag 31 augusti kl 14:00

Samtal med Lena Ylipää och Linnea Nylund om Nattfestivalen i Korpilombolo och systrarna Nylunds kulturgärning i det mångkulturella Tornedalen. Samtalet ingår i serien Sitkeä - samtal om den meänkielispråkiga kulturen, initierad av Emma Pettersson Juntti, förmedlare och producent på Kin. I samarbete med Lena Ylipää.