Framtid Sápmi 6: Vart är vi på väg med ny-industrialiseringen i norr?

6 mars 2025, 18:00

Föreläsningar och samtal

Stadshuset Kristallen, plan 5 samt Hägerstensåsens medborgarhus

Markanvändning, råvaruutag och klimatförändingarnas effekt på rennäringen i Sápmi är centrala teman i konstnärens Britta Marakatt-Labbas motivvärld. Föreläsningsserien Framtid Sápmi är en del av I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar på Kin museum för samtidskonst. Föreläsningsserien görs i samarbete med ABF.

OBS: Föreläsningen kan följas dels på plats på Kin museum för samtidskonst, Stadshuset Kristallen, plan 5 och dels direktsänt på Hägerstensåsens medborgarhus, Riksdalervägen 2, 129 32 Hägersten. Ingen föranmälan krävs.

Dagens samtal

Vart är vi på väg med ny-industrialiseringen i norr? Panelsamtal med Hans Andersson, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten, Jan Anders Perdahl, V, vice ordförande regionala utvecklingsnämnden, Stefan Mikaelsson, vice ordförande i Sametinget, Hans Nilsson, Naturskyddsföreningen i Kiruna.

Det avslutande samtalet tar ett grepp om de stora dragen i utvecklingen. Hur kommer både städer och landsbygd att utvecklas i spåren av de stora industriprojekten? Hur ska behoven av el och metaller tillgodoses? Kan utvecklingen fortgå utan upptrappade markkonflikter med renskötseln? Hur kommer Norrbotten att se ut om 10, 50 och 100 år med dagens utvecklingstrender? Finns det andra tänkbara utvecklingsvägar?

Arne Müller är journalist och författare bosatt i Umeå. Han har bland annat jobbat som redaktör för SVTs lokala nyheter i Västerbotten. 2013 debuterade han med boken "Smutsiga miljarder - den svenska gruvboomens baksida", som granskade miljöproblemen inom den svenska gruvbranschen. Sedan dess har Müller skrivit ytterligare sex böcker. Den senaste boken "Norrsken - drömmen om den gröna industrin" synar de stora industrisatsningarna med anknytning till den gröna omställningen som planeras i norra Sverige.

2017 valde han att säga upp sig från arbetet vid SVT för att helt kunna ägna sig åt de frågor han tycker särskilt angelägna - klimatomställningen, naturresurser och regionala klyftor.