Bussresa till Kin från fyra orter i Norrbotten

16 november—17 november 2024

Guidade visningar

Buss till Britta Marakatt-Labbas retrospektiva utställning på Kin museum för samtidskonst i Giron/Kiruna
Lördag 16 november—söndag 17 november 2024

Bussen går från Árjepluovve/Arjeplog via Johkamohkki/Jokkmokk, Bårjås/Porjus och Jiellevárri/Gällivare till Giron/Kiruna. Retur dagen efter. Britta Marakatt-Labbas konst är en rik och poetisk berättelse om samerna och deras kamp för marken och kulturen. Utställningen I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar är konstnärens största retrospektiv i både Sápmi och Sverige. Fler än sjuttio verk skapade över fem årtionden vittnar om hennes unika metod där hon med broderi, applikation, infärgning och obehandlat tyg väver samman personliga erfarenheter från livet i norr med klimatkrisen som drabbar hela planeten. Född 1951 i Ađevuopmi/Idivuoma och verksam Badje Sohppar/Övre Soppero, som båda ligger i Giron/Kiruna kommun i den svenska delen av Sápmi, är hon en av de mest framstående samiska konstnärerna som sedan 2017 även hyllats internationellt.

I samarbete med kommunerna i Árjepluovve/Arjeplog, Johkamohkki/Jokkmokk och Jiellevárri/Gällivare anordnar Kin museum för samtidskonst en bussresa från orterna till Giron/Kiruna där konstnären introducerar utställningen på plats. Museichef Maria Lind berättar om museet som ligger i stadshuset Kristallen i nya Giron/Kiruna. För den som önskar planeras gemensam middag på lördag kväll som betalas enskilt. Kulturfestivalen Kultura pågår under besöket och olika aktiviteter erbjuds. Söndag morgon blir det ateljébesök hos konstnären Agneta Andersson i gamla Giron/Kiruna och promenad i den stadsdel som sakta men säkert försvinner.

Först till kvarn får först mala—senaste anmälan 6 november till maija.melchakova@kinmuseum.se

Lördag 16 november: 7:00 Árjepluovve/ Arjeplog, 10:00 Johkamohkki/Jokkmokk, 10:45 Bårjås/Porjus, 11:30 Jiellevárri/Gällivare, 13:00 Giron/Kiruna
Söndag 17 november: 15:00 Giron/Kiruna, 16:30 Jiellevárri/Gällivare, 17:15 Bårjås/Porjus, 18:00 Johkamohkki/Jokkmokk, 21:00 Árjepluovve/Arjeplog
Anmälningsavgift 400 kr, inte återbetalningsbar. Swish 123 450 46 27.

Ange ”BML buss, ditt namn, ort där du kliver på bussen”.
Rum finns förbokade på Samegården och Malmfältens folkhögskola i Giron/Kiruna, varje resenär betalar sitt eget boende (ca 500 till 1.000kr/natt). Mer information följer när du anmält dig.

Bild: Britta Marakatt-Labba, detalj ur Historia, 2004–2007