Britta Marakatt-Labbas konstskatt i Norrbotten: Jiellevárre / Gällivare

Guidade visningar

Folkets hus och Kunskapshuset, Jiellevárre / Gällivare

Britta Marakatt-Labbas konstskatt i Norrbotten: Jiellevárre / Gällivare

I Jiellevárre / Gällivare, Jåhkåmåhkke / Jokkmokk och Julevu / Luleå finns ett flertal konstverk av världsstjärnan Britta Marakatt-Labba att beskåda året runt. Det uppmärksammas med visningar och promenader till verken för att uppleva dem på plats och ställe.

I Gällivare finns ovanliga verk med äkta fiskskinn och ett nytt offentligt konstverk på Kunskapshuset. Som en del av Polarvinternattens program, i samarbete med Folkets Hus och Parker och Gällivare kommun.

Övriga visningar / städer

Jåhkåmåhkke / Jokkmokk
Lördag 8 februari kl 10:00 på Ájtte – Svenskt Fjäll- och Samemuseum
På museet finns en ridå i hörsalen, broderier och dopfuntsdukar. På Sameskolan, vårdcentralen och kommunhuset finns ytterligare arbeten. Som en del av Jokkmokks marknad, i samarbete med Ajtte och Sameskolan. Platsbiljett 60 kr krävs (förköp samma dag i Ájttes entrékassa).

Julevu / Luleå
23 februari kl 14:30 Samling utanför Patienthotell Vistet, Sunderby sjukhus, därefter besök på Björkskatan hälsocentral. Här finns broderier från ca 1990 till 2010. I samarbete med Region Norrbotten. Anmälan till konstutvecklaren Silvia Colombo

Bild: Fasaden på Kunskapshuset