Britta Marakatt-Labbas konstskatt i Norrbotten: Jåhkåmåhkke / Jokkmokk

8 februari 2025, 10:00

Guidade visningar

Ájtte – Svenskt Fjäll- och Samemuseum

På Ájtte – Svenskt Fjäll- och Samemuseum finns en ridå i hörsalen, broderier och dopfuntsdukar. På Sameskolan, vårdcentralen och kommunhuset finns ytterligare arbeten. Som en del av Jokkmokks marknad, i samarbete med Ajtte och Sameskolan.
Platsbiljett 60 kr krävs (förköp samma dag i Ájttes entrékassa).

Övriga visningar / städer

Julevu / Luleå
Lördag 8 februari
Samling utanför Patienthotell Vistet, Sunderby sjukhus, därefter besök på Björkskatan hälsocentral. Här finns broderier från ca 1990 till 2010. I samarbete med Region Norrbotten. Anmälan till konstutvecklaren (email: silvia.colombo@norrbotten.se text: Silvia Colombo

Jiellevárre / Gällivare
Lördag 1 februari kl 13.00 på Folkets hus och Kunskapshuset
I Gällivare finns ovanliga verk med äkta fiskskinn och ett nytt offentligt konstverk på Kunskapshuset. Som en del av Polarvinternattens program, i samarbete med Folkets Hus och Parker och Gällivare kommun.

På museet finns en ridå i hörsalen, broderier och dopfuntsdukar. På Sameskolan, vårdcentralen och kommunhuset finns ytterligare arbeten. Som en del av Jokkmokks marknad, i samarbete med Ajtte och Sameskolan. Platsbiljett 60 kr krävs (förköp samma dag i Ájttes entrékassa).

Bild: Skugga, 2004