Britta Marakatt-Labbas konstskatt i Norrbotten: Julevu/Luleå

23 februari 2025, 14:30

Guidade visningar

Patienthotell Vistet, Sunderby sjukhus, Sjukhusvägen 10

I Jiellevárre / Gällivare, Jåhkåmåhkke/Jokkmokk och Julevu/Luleå finns ett flertal konstverk av världsstjärnan Britta Marakatt-Labba att beskåda året runt. Det uppmärksammas med visningar och promenader till verken för att uppleva dem på plats och ställe.

Samling utanför Patienthotell Vistet, Sunderby sjukhus, därefter besök på Björkskatan hälsocentral. Här finns broderier från ca 1990 till 2010. I samarbete med Region Norrbotten. Anmälan till konstutvecklaren (email: silvia.colombo@norrbotten.se text: Silvia Colombo

Övriga visningar/städer
Jiellevárre/Gällivare
Lördag 1 februari kl 13.00 på Folkets hus och Kunskapshuset
I Gällivare finns ovanliga verk med äkta fiskskinn och ett nytt offentligt konstverk på Kunskapshuset. Som en del av Polarvinternattens program, i samarbete med Folkets Hus och Parker och Gällivare kommun.

Jåhkåmåhkke/Jokkmokk
Lördag 8 februari kl 10:00 på Ájtte – Svenskt Fjäll- och Samemuseum
På museet finns en ridå i hörsalen, broderier och dopfuntsdukar. På Sameskolan, vårdcentralen och kommunhuset finns ytterligare arbeten. Som en del av Jokkmokks marknad, i samarbete med Ajtte och Sameskolan. Platsbiljett 60 kr krävs (förköp samma dag i Ájttes entrékassa).

Bild: Britta Marakatt Labba, Över sundet med livet i behåll, 1990. Sunderby sjukhus