Konstfesten 2025
13 februari—16 februari 2025
Logaldallamat ja ságastallamat
Nu är det dags för Kins andra Konstfest där konsten firas på ett av världens nordligaste konstmuseer. Över tjugo konstnärer, curatorer och forskare introducerar och diskuterar sitt arbete som i olika former kommer att dyka upp på museet under de kommande åren. Det är konst som berör några av vår tids stora frågor: råvaruuttag, urfolksrättigheter, klimatförändringarna, kollektivitet och digital solidaritet.
Två utställningar öppnar under Konstfesten med verk av Glicéria Tupinambá och hennes familj och fränder från Bahia, och Katarina Spik Skum från Jokkmokk, i konstnärernas närvaro. I Stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar finns att se och konstnären kommer själv att introducera den retrospektiva utställningen.
Program
Torsdag 13 februari
16:00 Plan 1
Öppning av utställningarna
Livsrum—En installation av Katarina Spik Skum. 13 februari—31 december 2025.
Sittsäckar av renskinn, bomullstyger med samiska mönster, träbord där grenarnas ursprungliga form har bevarats och rákkas, myggtält av tunt tyg – det här samiska alternativet till heminredning med lulesamiska förtecken är skapat av duojár, sameslöjdaren, och konstnären Katarina Spik Skum.
16:30 Plan 3
Den resande manteln. 13 februari—11 maj 2025.
En mantel gjord av fågelfjädrar står i centrum för utställningen Glicéria Tupinambás resande mantel. Konstnären och aktivisten Glicéria Tupinambá har dykt ner i historien kring de mantlar som hennes folk, tupinambá i brasilianska Bahia, har skapat sedan urminnes tider.
17:00 Floor 5
Samtal med Katarina Spik Skum och Gliceriá Tupinambá. Moderator: Fernanda Mendonça Pitta. Plan 5
Duojar och konstnär Katarina Spik Skum tar duodjin till nya platser genom att väva samman konst och hantverk rotat i Lulesamiska traditioner. Hon bor och arbetar i Jåhkåmåhkke/Jokkmokk och har en master i duodji från Sámi allaskuvla i Guovdageaidnu/Kautokeino.
Glicéria Tupinambá är konstnär, forskare, lärare, pedagog, jordbrukare och aktivist. Hon är en av de kvinnliga ledarna i byn Serra do Padeiro (Bahia, Brasilien). Tupinambá har varit lärare på den statliga högskolan Serra do Padeiro Indigenous State College, som ligger i det område som tillhör ursprungsbefolkningen Tupinambá de Olivença. Hon har en kandidatexamen i interkulturella ursprungsbefolkningsstudier vid IFBA och läser nu till en masterexamen vid UFRJ. Hennes forskning handlar om processen att få tillgång till museer och lyssna på föremål som tillhör Tupinambáfolket.
Fernanda Mendonça Pitta är biträdande lektor vid forskningsavdelningen för konst, teori och kritik vid Museum of Contemporary Art på University of São Paulo. Hon arbetade som konstvetare och senior intendent på Pinacotecade São Paulo från 2014 till 2022.
18:00 Plan 5
Framtid Sápmi: Renskötsel och gruvor, varför är motsättningarna så skarpa?
Rundabordssamtal om utmaningarna för renskötseln med journalisten och författaren Arne Müller och representanter tre samebyar. Jan-Erik Länta, Jåhkågasska, Nils Johanas Allas, Talma och Lars-Marcus Kuhmunen, Gabna samt forskaren Daniel Fjällborg. En del av Britta Marakatt-Labbas utställning.
Markanvändning, råvaruutag och klimatförändingarnas effekt på rennäringen i Sápmi är centrala teman i konstnärens Britta Marakatt-Labbas motivvärld. Föreläsningsserien Framtid Sápmi är en del av I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar på Kin museum för samtidskonst. Föreläsningsserien görs i samarbete med ABF.
Fredag 14 februari
11:30 Plan 5
Introduktion av Maria Lind, chef på Kin, till museet och dess aktiviteter och rundtur på museet. Konstnären Luca Frei om den funktionella skulpturen Mobile Lobby och Bettina Pehrsson, biträdande chef på Kin, om Pro qms urval av böcker för Kins butik.
Konstnären Luca Frei är baserad i Malmö. Hans mångsidiga praktik inkluderar skulptur, installation, textil och design. År 2024 skapade Frei Kins nya receptionsmöbler, som är lika mycket ett konstverk som funktionell receptionsmöbel.
Pro Qm är Kins gästbokhandel under 2025. Den tematiska bokhandeln, med fokus på stadsutveckling, politik, popkultur, ekonomisk kritik, arkitektur, konst och design, ligger i Berlin och står där ofta värd för samtal och andra kulturevenemang.
12:15 Plan 5
Presentationer av konstnärerna Norra kollektivet, Mikhail Tolmachev och Geir Tore Holm samt curator Niclas Östlind (på teams) som en del av Kins mångåriga projekt Borg Mesch–En fotograf i Sápmi under kolonialtiden som utgår från Kiruna kommuns unika samling av Meschs (1869-1956) fotografier. Konstnärerna presenterar egna projekt.
Konstnärerna Anja Örn, Fanny Carinasdotter och Tomas Örn har samarbetat sedan 2016. I sina undersökningar av mineralutvinningens konsekvenser men också de åtgärder som görs för att rädda skadade ekosystem arbetar de kollektivt. Aitikgruvan utanför Gällivare och det omkringliggande landskapet blir en projektionsyta för att undersöka, förstå och belysa industriernas framfart i norra Sverige.
Konstnären Geir Tore Holm, född 1966 i Romsa/Tromsø, växte upp i samebyn Olmmáivággi/Manndalen. Tillsammans med sin partner Søssa Jørgensen lever och arbetar han på Øvre Ringstad Farm i Skiptvet, Østfold, utanför Oslo. Grundare och en del av Sørfinnset skole/the nordland i Gildeskål, Nordland sedan 2003. Holm var ansvarig för etablerandet av Academy of Arts–University of Tromsø 2007.
Mikhail Tolmachev är konstnär och forskare från Moskva, bosatt i Leipzig. Han arbetar interdisciplinärt med minne, historia och trauma som centrala teman.
Niclas Östlind är curator, professor och doktorand inom fotografi på HDK-Valand i Göteborg. Hans avhandling Performing History (2014) utforskar professionaliseringen av det fotografiska fältet i Sverige 1970-2014.
13:45 Plan 5
Kolonialt våld och dekolonialt motstånd: Fallet med samiska trummor
Presentation av konstvetaren Mårten Snickare och konstnären Fredrik Prost. Åsa Simma, chef för Giron Sámi Teáhter/Samiska teatern, är respondent.
I presentationen diskuterar Snickare kolonialt våld riktat mot samiska trummor runt 1700-talet och de långvariga effekter som är spårbara i svenska museisystem. Prost berättar om den samiska trumman och urfolksfilosofi med utgångspunkt i tjugo års forskning och personlig erfarenhet. I samarbete med Kin har han under 2024 studerat de samiska trummor som finns på de etnografiska museerna i Leipzig och Dresden.
Mårten Snickare är professor i konstvetenskap på Stockholms universitet och chef på Accelerator, universitetets konsthall. Han är författare till boken Colonial Objects in Early Modern Sweden and Beyond: From the Kunstkammer to the Current Museum Crisis (Amsterdam U P, 2022).
Fredrik Prost är duojar, samisk konsthantverkare, och författare från den lilla byn Viikusjávri i Kiruna kommuns nordöstra del. Han har under de senaste tjugo åren studerat samiska trummor och urfolksfilosofi i både teori och praktik.
Åsa Simma är uppvuxen i en renskötarfamilj i Sveriges näst nordligaste sameby, som flyttar mellan Sverige och Norge. Sin skådespelarutbildning tog hon i Köpenhamn. Hon har varit mycket aktiv i det globala urbefolkningsnätverket och har turnerat bland den australiensiska urbefolkningen, levt med inuiter från Grönland och nordamerikanska ursprungsfolk. Efter arbetet som filmdramaturg på det Internationella samiska filminstitutet är hon nu chef på Giron Sámi Teáhter.
16:00 Plan 5
Fantasin – en plats för överlevnad: presentation av konstnären Salman Nawati om SAHAB-museet som en “fantasiinstitution”.
Svävande i himlen, fri från väggar, i form av ett moln som tar namnet Sahab-museet. Här finns en ny bild av Gazas historia och kulturarv.
Salman Nawati är bildkonstnär från Gaza, numer bosatt i Tanum. Han är medlem i kollektivet HAWAF och medgrundare till SAHAB-museet. Nawati kommer att ha en residensvistelse på Kin under 2026.
16:30 Plan 5
Dela bördan? Konstnärer och museernas koloniala samlingar. Rundabordssamtal med Michael Barrett, antropolog och curator, Gliceriá Tupinambá, konstnär och aktivist, d Harding, konstnär, Benjamin Seroussi, curator och Fredrik Prost, duojar och författare.
Museerna har varit medskyldiga till historiska oförrätter mot urfolk och koloniserade grupper. Trots det väljer vissa konstnärer att närma sig koloniala samlingar. Är det möjligt att tillsammans bära ett kolonialt arv? Hur kan museerna ta ansvar för sin del av bördan? Vilka förutsättningar krävs för samarbete och omsorg trots kvarvarande makthierarkier? Vad står på spel och för vem? Genom tre konstnärskap undersöker samtalet olika vägar genom dessa frågor och spekulerar i tänkbara framtider. I samarbete med Etnografiska museet i Stockholm.
Michael Barrett är antropolog, forskare och intendent för de afrikanska samlingarna vid Statens museer för världskultur. Hans forskning fokuserar på samlingarnas koloniala historia och på representationer av Afrika och afrikaner vid svenska museer i historien och i samtiden.
d harding bor och verkar i Brisbane och Paris. Hen är residenskonstnär på Kin i februari 2025 och kommer att delta i en grupputställning där 2026. harding arbetar med ett brett spektrum av medier och tar sig an visuella och sociala språk som har en mycket lång historia inom de folkgrupper som hen tillhör, nämligen Bidjara, Ghungalu och Garingbal. Hen utgår ifrån de spirituella och filosofiska sidorna av sitt kulturarv samtidigt som hen arbetar inom ett internationellt konstnärligt sammanhang.
Benjamin Seroussi är curator, redaktör och projektledare inom kultur med bas i São Paulo. Han är konstnärlig ledare på Casa do Povo, ett judiskt-brasilianskt fristående konstcenter.
17:45 Plan 2
Britta Marakatt-Labba introducerar sin utställning I stjärnornas fotspår--Britta Marakatt-Labbas broderade världar
Under ett halvt sekel har Marakatt-Labba, född i Ađevuopmi/Idivuoma och verksam Badje Sohppar/Övre Soppero, som båda ligger i Giron/Kiruna kommun i den svenska delen av Sápmi, varit en av de mest framstående samiska konstnärerna. Hon skildrar både vardagen och politiken, historiska händelser och mytologiska scener.
18:30 Plan 4
Språket i konsten och konsten i språket: Ett samtal mellan Lena Ylipää och Emma Pettersson Juntti med utgångspunkt i verket Back to Back av Karin Keisu och Josse Thuresson, som ingår i Kins samling. Samtalet är en del av Kins pågående serie Sitkeä.
Lena Ylipää är en tornedalsk konstnär från byn Lainio i Kiruna kommun, där hon är verksam idag. Hennes verk utspelar sig mellan skogar och gruvhål, nationalstat och mångspråkighet, mitt i traditionerna, attityderna och konflikterna.
Emma Pettersson Juntti är producent och förmedlare på Kin och har under många år engagerat sig i frågor kopplade till minoritetsgruppen tornedalingar, lantalaiset och kväner.
19:00 Plan 5
Medlemmar i det norrbottensbaserade kvinnliga konstnärskollektivet Koncentrat om sitt arbete sedan starten 2005.
Agneta Andersson, Britta Marakatt-Labba, Lena Ylipää, Viktoria Andersson, Anita Mikko, Anita Ylipää och Lena Stenberg är medlemmar i konstnärskollektivet Koncentrat, som i år firar 20 år. Medlemmarna har arbetat tillsammans eller individuellt med konstnärliga projekt och drivit kulturpolitiska frågor. Kin planerar en arkivutställning med Koncentrat.
19:30 Plan 5
Presentationer av konstnären Salad Hilowle om ett nytt projekt, Mats Wikström om Råneåbiennalen, Amol Patil, residenskonstnär på Kin och eeefff om digital solidaritet. Curator Andjeas Ejiksson introducerar den resande utställningen En ask i en ask i en ask—Tankar och konst av Staffan Westerberg.
Salad Hilowle om Den svarta stranden – visuella arkiv mellan svenska och karibiska horisonter
Genom vittnesmål, kartor och arkivfragment skildras i projektet Den svarta stranden – visuella arkiv mellan svenska och karibiska horisonter livet i den tidigare svenska kolonin Saint-Barthélemy. Med inspiration från Sten Nordenskölds stumfilm Den vänliga ön (1952) utmanas och kompletteras de kolonial arkivens begränsande och rasistiska ramar.
Salad Hilowle är konstnär och filmare med bas i Stockholm. Han föddes 1986 i Mogadishu och flyttade till Gävle vid 8 års ålder. Han är framförallt känd för sina linsbaserade verk, men arbetar även med skulptur, performance och installation. Med finkänslighet och precision belyser Hilowle det bortglömda inom konsthistorien och populärkultur, genom att undersöka representationen av afrosvenskar inom kulturhistorien.
Råneåbiennalen och Råneå konsthall: Det lokala och det inte så lokala
Mats Wikström är konstnär, musiker och sedan 2018 konstnärlig ledare för den uppstickande Råneåbiennalen samt sedan 2022 för Råneå konsthall. Råneåbiennalen och Råneå konsthall samarbetar med Kin kring en rad projekt.
School of algorithmic solidarity: eeefff
Eeefff består av konstnärerna Nicolay Spesivtsev och Dzina Zhuk. De kommer ursprungligen från Minsk men tvingades lämna landet i samband med de stora protesterna där 2020. Idag är de verksamma i Berlin. Sedan 2013 arbetar de med mjukvarubaserade projekt, nätverk och olika kollektiva formationer och situationer som kritiskt tar sig an digitalt arbete, värdeskapande och exploatering. De har en residensvistelse på Kin våren 2025.
En ask i en ask i en ask
Andjeas Ejiksson, konstnär, författare och filmare baserad i Stockholm, presenterar utställningen En ask i en ask i en ask, som innehåller sju resväskor med fragment av den legendariske teaterutövaren Staffan Westerbergs mångfacetterade verk. Utställningen är initierad och producerad av Kin, sedan 2024 turnerar den i Norrbotten och övriga Sverige.
Amol K Patil presenterar ett aktuellt projekt
Amol Patil är residenskonstnär på Kin i februari 2025 och kommer att delta i en grupputställning på museet under 2026. Han bor i Bombay och inspireras dels av sin far och farfar, som båda var författare, dels av de sociala och urbana miljöer där kastlösa i Indien lever. Familjen är själv kastlös och han gestaltar deras tillvaro i teckning, skulptur, video och performance.
Lördag 15 februari
14:30 Nikkaluokta Sarri
Presentationer av konstnärskollektivet Kultivator, konstforskaren och skribenten Victoria Harnesk och konstförmedlaren Natasha Shapkina som en del av Kins mångåriga projekt Den goda maten.
Den goda maten är ett mångårigt projekt som handlar om konst och mat och som involverar konstnärer, curatorer och forskare från olika delar av planeten. I kölvattnet av klimatförändringarna, och allt intensivare och våldsammare kriser i världen, är frågor kopplade till matsäkerhet och självförsörjning mer aktuella än någonsin. Urfolkskunskap och andra former av traditionell kunskap kopplad till mat har visat sig vara av stor vikt för framtiden. Samtidigt tar maten hand om oss, ger oss glädje, stunder av samhörighet och möjliggör gränsöverskridande möten.
Kultivator är en experimentell plattform för konst och jordbruk som initierar och utför projekt, utställningar och workshops där korsbefruktningar mellan samtida kultur och odling prövas. I sin by på Öland har Kultivator ett residens för konstnärer, ett utställningsrum och ett gemensamt skogsbete med betande får, kor, hästar, åsnor och kycklingar. Sedan starten 2005 har ungefär hundrafemtio konstnärer, forskare och bönder vistats och arbetat på Kultivators gård. Kultivator har själva skapat verk och gjort presentationer i fler än tjugo länder.
Victoria Harnesk är konstforskare och författare till den prisbelönta boken Smak på Sápmi – tradition, innovation och framtid från 2014.
Natalia Shapkina är frilansande curator, pedagog och konstförmedlare född på den ryska sidan av Sápmi. På grund av förtrycket i Ryssland av motståndare till det pågående kriget i Ukraina bor hon för närvarande
Bild: Katarina Spik Skum, sittpuff i läder.