Picasso i Kiruna 1965 och idag – en eftermiddag med föreläsningar och samtal

8 November 2025

Lectures and talks

Plan 2, På engelska

I samband med öppningen av utställningen Hål i verkligheten—Dora García, Pablo Picasso och ett gruvjubileum har Kin bjudit in en av världens främsta experter på Picasso, Manolo Borja Villel som tidigare var chef för Museo Reina Sofia i Madrid, för att föreläsa om Guernica (1937), konstnärens mest kända verk. Konstvetaren Annika Öhrner har dykt ner i arkiven på Moderna Museet, Nationalmuseum, Norrbottens museum och LKAB där hon har funnit nya berättelser om den unika konstförmedlingsinsatsen som Picassoutställningen i Kiruna var. Konstnären Dora García delar med sig av de tankar kring gruvdrift, politisk konst och Picasso som symbol för ett förlegat konstnärsideal som ligger till grund för hennes verk i utställningen.

14:00 Annika Öhrner, docent i konstvetenskap: En pågående revolution. Picasso i Kiruna (1965)

När Picasso-utställningen skapades för Kiruna 1965 samverkade flera krafter: lokala, nationella och inte minst, internationella. Under devisen "En pågående revolution” och med hjälp av liknelser mellan staden Kiruna och Picasso själv, spreds idéer kring hans konst långt nere i gruvmatsalarna, till skolor och allmänhet. I den här presentationen berättar Annika Öhrner om hur det storslagna projektet förbereddes, realiserades och togs emot i Kirunas alldeles nya stadshus, i det tidsrum som var Kiruna och Sverige i mitten av 1960-talet.

14:45 Manuel Borja-Villel, tidigare chef på Museo Reina Sofia: How can we understand Guernica?

Det finns ingen målning i 1900-talets konsthistoria som har tolkats på så många olika sätt som Picassos Guernica (1937). Inte heller finns det någon målning som blivit symbol för så många olika saker: den spanska republikens kamp mot fascismen under det spanska inbördeskriget, det motstånd som spanjorer i exil under Franco-regimens “långa natt” uppvisade, protesterna i USA mot Vietnamkriget, dagens protester mot kriget i Gaza etc. Men vilken roll spelarna museerna i det här sammanhanget? Vilken sorts utställningar kan fungera för att härbärgera så många – och så motstridiga – tolkningar? Hur bör man agera när ett konstverk som blivit symbol för så många olika protester och uppror blir ett konsumtionsobjekt?

15:45 Konstnären Dora García introducerar sina verk i utställningen.

För Hål i verkligheten—Dora García, Pablo Picasso och ett gruvjubileum ville jag arbeta med mångtydiga ord och paradoxala begrepp, såsom ”mining”, som lika gärna kan avse ”en djup, ofta mödosam och uthållig ansträngning för att utvinna något värdefullt, såsom information, kunskap eller förståelse, ur en vidsträckt, dold eller komplex källa”; ”hål”, som främst betyder en frånvaro, men som också kan vara en kraftfull punkt av attraktion som slukar allt (som i ”svart hål”: inte ens ljuset kan undkomma det); eller ”tidslinje”, något vi föreställer oss som endimensionellt och ändligt, men som kan vara mångdimensionellt och oändligt, krökt, skrynkligt, så att olika tidpunkter konvergerar, sammanfaller och påverkar varandra.”

16:30 Samtal med talarna

Seminariet genomförs med stöd från Kultura Kiruna.

Huvudbild: Femme nue, Picasso
Bild 2: Jeunesse, Picasso
Bild 3: Sueno y Mentira de Franco, Picasso